Aktualności Dodano: 20 Sierpnia 2019

Z miasta sukienników do Doliny Baryczy

Data rozpoczęcia: 2019-08-20
Data zakonczenia:

Tegoroczna wycieczka przebiegała ph. „Z miasta sukienników do Doliny Baryczy”. Pierwszym punktem na trasie był Rawicz, gdzie w towarzystwie pracownika Muzeum Ziemi Rawickiej udaliśmy się na spacer po rawickich plantach. Z plant przeszliśmy do kościoła pw. św. Andrzeja Boboli. Stamtąd było już blisko na Rynek, gdzie pośrodku znajduje się barokowy ratusz, w którym obejrzeliśmy muzealne ekspozycje w sali dawnych rzemiosł, brackiej i kadeckiej. Następnie przeszliśmy pod pomnik-monument Żołnierza Polskiego i do fontanny z niedźwiedziem, która powstała na 350-lecie miasta. Niemalże w samo południe zjedliśmy pyszny obiad w restauracji „Sportowa” przy OSIR-e. Po posiłku pojechaliśmy do Sarnowy, od 1973 roku dzielnicy Rawicza. Obejrzeliśmy ratusz, barokowy kościół parafialny z I polowy XVII w oraz drewniany wiatrak, należący do najstarszej grupy młynów, tzw. koźlak, który jest zarazem ostatnim z 20 niegdyś tam istniejących.

Kolejnym miejscem na mapie tegorocznej wycieczki był Wąsosz, miasto lokowane w 1290 roku, leżące w dorzeczu rzek: Orli i Baryczy. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od pieszej wędrówki po urokliwych uliczkach miasta, które zaprowadziły nas do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, gdzie o jego bogatej historii i obecnym funkcjonowaniu opowiedziała dyrektor placówki Justyna Dąbrowska. W centralnym punkcie Wąsosza tj. na Rynku powitał nas sekretarz gminy Marcin Koziński, który przybliżył dzieje miasta od najdawniejszych po współczesność. Z Rynku udaliśmy się do kościoła Niepokalanego Serca NMP z XVII w., oraz do kościoła pw. św. Józefa Oblubieńca NMP. Dzieje obu świątyń przybliżył Jan Węgielski, proboszcz parafii pw. św. Józefa Oblubieńca NMP.

Z Wąsosza skierowaliśmy się do Sądowla, jednej z najstarszych wsi  w regionie. W murach kościoła pw. NMP Królowej Świata z II połowy XIX w. wysłuchaliśmy opowieści pana Andrzeja Choniawko, byłego mieszkańca tej miejscowości, który przybliżył dzieje Sądowla i kościoła. Ostatnią miejscowością była Czeladź Wielka, gdzie po zwiedzeniu gotyckiego kościoła pw. św. Stanisława Biskupa, zaproszeni zostaliśmy przez panią sołtys Ewę Szczotkę do Sali wiejskiej na poczęstunek. Przy kawie i słodyczach uczestnicy wycieczki relaksowali się po długim dniu intensywnego wędrowania z miasta sukienników do Doliny Baryczy.

Ostatnim elementem wyprawy była wspólna fotografia oraz podziękowania dla pani sołtys oraz pani Elżbiety Poprawskiej, regionalistki i byłej bibliotekarki, która towarzyszyła nam podczas pobytu na terenie gminy Wąsosz, ale również przyczyniła się do wcześniejszego skoordynowania z wszystkimi gospodarzami poszczególnych obiektów, które były na trasie.