Polskie drogi – wczoraj i dziś
Data rozpoczęcia: 2023-02-23
Data zakonczenia:
Sieć dróg w Polsce jest nietylko niedostateczna, ale w pierwszym rzędzie drogi te są rozbudowane nierównomiernie. (pisownia oryginalna)
Te słowa mogłyby ukazać się w najnowszym wydaniu któregokolwiek z ogólnopolskich czasopism. Tymczasem, zamieszczono je osiemdziesiąt cztery lata temu na łamach przedwojennego dziennika „Głos Leszczyński”. Jak widać, z problemem ilości (i stanu) polskich dróg nasi rodacy zmagali się również w czasach międzywojennych – i to w jeszcze większym stopniu niż my obecnie.
W artykule „Niedomagania drogowe Polski” z 15 lutego 1939 roku redaktorzy „GL” tak streszczają ówczesną kondycję polskich dróg (pisownia oryginalna):
Polska posiadła ogółem około 59.438 kilometrów dróg. Z cyfry tej na drogi państwowe przypada 14.565 klm., a na drogi samorządowe 44.873 klm. O ulepszonej jednak nawierzchni posiadamy zaledwie około 1989 klm. O nawierzchni brukowej jest dróg długości 15.385 klm. O nawierzchni tłuczniowej posiadamy 42.064 klm. (…) Tak np. w woj. śląskim drogi są rozbudowane 11 razy więcej niż np. w woj. wschodnich. Nakazem więc chwili jest szybka rozbudowa dróg w Polsce, które przytym muszą otrzymać odpowiednie dobre, nowoczesne nawierzchnie. (…)
Bolączki przedwojennego drogownictwa nie są obce i nam. Choć dziś łączna długość wszystkich dróg publicznych w naszym kraju wynosi już ponad 420 tys. km, to niestety stan większości z nich nadal pozostawia wiele do życzenia. Według informacji GDDKiA, drogi szybkiego ruchu, czyli te najwyższej klasy, liczą sobie niespełna 4900 km. Warto jednak pamiętać, że nie tak dawno, bo zaledwie dwie dekady temu autostrad oraz dróg ekspresowych było aż dziewięciokrotnie mniej. Coś optymistycznego? Sieć krajowych dróg szybkiego ruchu (płatnych i bezpłatnych) ma docelowo liczyć osiem tysięcy kilometrów. Pożyjemy, zobaczymy, a tymczasem zapraszamy do Leszczyńskiej Biblioteki Cyfrowej, gdzie znajdą Państwo więcej numerów przedwojennego „Głosu Leszczyńskiego”.
J. S.