Aktualności Dodano: 28 Września 2024

Wernisaż wystawy prac Jiřego Slívy

Data rozpoczęcia: 2024-09-28 17:00
Data zakonczenia: 2024-09-28 18:00

Rysunek satyryczny w najlepszym wydaniu w ramach Roku Kultury Czeskiej w Lesznie!

Z ogromną radością, serdecznie zapraszamy Państwa na wernisaż wystawy prac Jiřego Slívy, które w sobotę, 28 września 2024 r. zaprezentujemy w Leszczyńskiej Galerii Książki! To wystawa niezwykła - tak jak sposób, w który ją Państwu pokażemy. Satyryczne grafiki zostaną rozmieszczone w różnych zakamarkach Biblioteki, a prowadzić Państwa do nich będzie specjalnie na tę okazję przygotowana mapa. O pracach opowie sam autor, Jiří Slíva, który dodatkowo obiecał wystąpić ze specjalnym recitalem muzycznym, który będzie towarzyszył otwarciu wystawy. Zapraszamy do Pasażu Kultury LGK (pl. Jana Metziga 25). Wstęp wolny!

Wystawa jest częścią Roku Kultury Czeskiej, który organizowany jest dzięki wsparciu Mecenasa Biblioteki - firmy Werner Kenkel.

Jiří Slíva - urodzony 4 lipca 1947 roku w Pilźnie. Czeski artysta i poeta zajmujący się rysunkiem satyrycznym, litografią i ilustracją książkową. Ponadto pisze także wiersze dla dzieci i jest autorem wielu czeskich znaczków pocztowych.
W 1966 roku wyjechał do Pragi na studia na Uniwersytecie Ekonomicznym. Po ukończeniu studiów w 1971 roku pozostał w Pradze i rozpoczął pracę jako ekspert w katedrze prognoz Instytutu Filozofii i Socjologii Czechosłowackiej Akademii Nauk.


W tamtym czasie na jeden sezon dołączył do klubu Činoherník jako perkusista trio Petra Skoumala i grał w zespołach Skoumali i Vodňanskégo – S úsměvem idiota, Hurá na Bastilu czy Na koho to slovo padne. W 1972 roku to Jan Vodňanský wysłał go do redaktorki dodatku „Mladá fronta Víkend”, która założyła mu regularną sobotnią rubrykę „Slívka” Jiříego Slívy.

W 1975 roku Stanislav Holý zaproponował mu współpracę w czasopiśmie Mladý svět. Ponadto publikował w magazynach Stadion, Květy, Gramorevue, Veda a tekhnika mládeži i Dikobraz.
Zmiany polityczne, jakie zaszły w tym czasie, skłoniły go do podjęcia decyzji o opuszczeniu środowiska akademickiego, dlatego w 1979 r. rozpoczął tak zwany niezależny projekt, głównie dla czasopisma Dikobraz.
Początki ułatwiła mu współpraca z Art Center, dzięki której artyściz Republiki Czeskiej mogli oficjalnie i za odpowiednią opłatą sprzedawać swoje prace za granicą. Slívie udało się tego dokonać dzięki światopoglądowi i umiejętnościom językowym. Jednak kierownictwu Dikobraz nie spodobała się jego współpraca ze szwajcarskim tygodnikiem humorystycznym Nebelspalter i zagrozili zakończeniem współpracy. Rady znalazł u profesora Solomona, którego uważa za swojego mistrza i który zaproponował, że nauczy go rysować na kamieniu litograficznym.

W ten sposób w 1980 roku Jiří Slíva zainteresował się litografią, a grafika stopniowo stała się jego źródłem utrzymania. W tym samym roku Vladimír Suchánek zaproponował mu stanowisko gitarzysty w grupie muzycznej Grafičanka.
Kiedy w 1994 roku otrzymał propozycję członkostwa w odrodzonym Stowarzyszeniu Czeskich Artystów Grafików Hollar, jego przyjaciel, sąsiad i perkusista grupy Grafičanka Jiří Anderle zaproponował mu, że nauczy go klasycznych technik graficznych, takich jak akwaforta, sucha igła i miękka oprawa, którymi zajmował się Václav Hollar. Po grafice Jiří Slíva poszerzył swoje horyzonty artystyczne także o malarstwo olejne.

Oprócz twórczości artystycznej Jiří Slíva nadal aktywnie zajmuje się pisaniem. Już w szkole średniej zaczął komponować teksty swoich pierwszych piosenek. Dla magazynu dla dzieci Mateřídouška pisał wiersze, które wzbogacał szicami i drobnymi rysunkami. Jego pierwszy tomik wierszy ukazał się nakładem wydawnictwa Albatros w 1987 roku, a z biegiem czasu wydawano kolejne.

W czasie swojej wciąż aktywnej pracy zawodowej wielokrotnie organizował niezależne wystawy w Republice Czeskiej oraz na całym świecie. Wydał wiele niezależnych książek oraz zilustrował ponad sto pięćdziesiąt tytułów. Należą do nich prawie wszystkie opowiadania Franza Kafki i powieść Zamek. Oprócz kilku książek autorskich zilustrował opowiadania m.in. Jaroslava Haška, Karela Pacnera, Patrika Ouředníka i Ruth Bondy. Tomiki swoich grafik i rysunków publikował nie tylko w Republice Czeskiej, ale również za granicą. Jego rysunki i karykatury były i są publikowane w New York Times, Wall Street Journal, Stern, Die Welt, Le Monde, Playboy i wielu innych światowych periodykach. Regularnie publikuje także karykatury w tygodniku Euro.

Slíva zwykle opiera swój rysunkowy humor na paradoksie – umieszcza poważe i zwyczajne tematy w nieoczekiwanych kontrastach. Jego prace nawiązują do komiksu nie formą rysunku, ale groteskowością i niepowtarzalnością pomysłu. Jego humor jest zrozumiały i klarowny, natomiast wnikliwość i inteligentne spojrzenie na otaczający nas świat tworzy w jego rysunkach i grafikach poczucie humoru wrażliwego i ludzkiego dżentelmena, czego brakuje w dzisiejszych czasach. Wiele jego pomysłów to nie tylko zabawne gagi, ale głębokie opisy naszych czasów, dlatego też, chcąc nie chcąc, jest także rysownikiem politycznym i społecznym.
Jego twórczość przyniosła mu wiele międzynarodowych nagród, z których pierwszą był Złoty Kapelusz w Knokke-Heist w Belgii w 1981 roku.

Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Galerii Morawskiej w Brnie, Galerii Sztuk Pięknych w Havlíčkův Brodzie, Muzeum Karykatury w Kremžu, Kolekcji karykatur i rysunków w Bazylei, Muzeum Historii Kultury Kawy w Zurychu oraz szeregu innych kolekcji instytucjonalnych i prywatnych.