Mali programiści
Data rozpoczęcia: 2023-10-19
Data zakonczenia:
Przedszkolaki i technologia - czy to połączenie jest możliwe? Okazuje się, że tak! Dziś, 19 października, gościliśmy u nas grupę bardzo zdolnych przedszkolaków w ramach zajęć „Kodowanie na dywanie” z projektu „To ma sens!”.
Na całym świecie wprowadza się coraz więcej zajęć z programowania dla najmłodszych dzieci. Jednym z ciekawszych pomysłów jest inicjatywa znana jako "Kodowanie na dywanie". Ta kreatywna metoda uczenia dzieci podstaw programowania przynosi wiele korzyści, zarówno w zakresie rozwoju umiejętności matematycznych, logicznego myślenia, jak i umiejętności interpersonalnych.
Grupa spisała się świetnie, wszystkie zadania zrobili w mgnieniu oka. Jesteśmy przekonani, że wyrosną z nich świetni informatycy. Na zajęciach dzieci miały do zrobienia wiele ciekawych zadań, do których były bardzo chętne. Pierwszym ćwiczeniem było doprowadzenie krasnoludka Stefana mieszkającego w naszej bibliotece do jego ulubionej książki. Używając maty do kodowania i kolorowych karteczek dzieci poradziły sobie z tym błyskawicznie. Później utrudniliśmy im zadanie układając na macie również rzeczy które mogłyby rozproszyć Stefana po drodze, więc nasi mali goście musieli ułożyć drogę tak, aby je ominąć. Kolejne zadanie jakie przygotowaliśmy to układanie kubeczków w odbiciu lustrzanym na macie do kodowania. Uczy to dzieci koordynacji, spostrzegawczości i łączenie faktów. Na koniec dzieci szyfrowały słowa za pomocą kształtów. Niektóre figury oznaczały sylaby, niektóre litery i nasi mali hakerzy najpierw rozszyfrowywali napisane przez prowadzącą słowa, a później również szyfrowali własne. Nauki było dużo, a zabawy jeszcze więcej! Zajęcia "Kodowanie na dywanie" uczą dzieci logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Przedszkolaki muszą myśleć krok po kroku, planować swoje ruchy i przewidzieć, jakie będą efekty ich działań. Młodzi adepci programowania uczą się podstawowych koncepcji, takich jak sekwencje, pętle i warunki. To wiedza, która może być przydatna w przyszłości, gdy zaczną naukę programowania na komputerach. Dzieci muszą pracować razem, aby osiągnąć wspólny cel. Uczą się słuchać innych, wyrażać swoje pomysły i rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny. Zajęcia te mogą rozbudzić zainteresowanie dziecka nauką i technologią. Zamiast traktować programowanie jako trudne zadanie, dzieci zaczynają je postrzegać jako zabawę. W dzisiejszym świecie technologicznym umiejętność programowania staje się coraz bardziej wartościowa. Dzieci uczące się "Kodowania na dywanie" zyskują podstawy, które mogą być użyteczne w przyszłej karierze. Jednak najważniejszą rzeczą jest to, że dzieci uwielbiają te zajęcia, ponieważ są one nie tylko edukacyjne, ale też niezwykle zabawne. Wprowadzenie programowania do przedszkoli za pomocą "Kodowania na dywanie" może okazać się strzałem w dziesiątkę, kształcąc dzieci i inspirując je do dalszego eksplorowania technologii.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Ojczysty - dodaj do ulubionych. Edycja 2023.
JJ